söndag 18 mars 2012

Rättvist orättvist?

Tidigare i morse vaknade jag upp och hade just den tanken i huvudet... sedan somnade jag om. Så slog det mig återigen att det skulle vara ganska klokt att försöka tänkta så, att saker och ting är rättvist orättvist.

Så fort vi stöter på motgångar så tycker vi synd om oss själva och säger att det är orättvist. Men hur orättvist är det om alla tycker att någonting är orättvist? Om alla är med om något orättvist, blir det inte rättvist då?

Ex. (syftar inte på någon speciell)
Någon klagar på jobbiga arbetstider, men har både lägenhet, mat och kläder... Medan det dessutom finns de som skulle göra allt för att få ett jobb.
Någon annan klagar på att det är jobbigt att ta regelbunden medicin, men har stöttande vänner och en familj... samtidigt som det finns hur många människor som helst som skulle göra allt för att få medicin och överleva en månad extra eller två, och de som är ensamt sjuka utan vänner och familj.
Någon vill ha finare eller billigare lägenhet... samtidigt som folk bor och dör på gatan.

I stället för att tänka på det man inte har så borde man tänka på det man har. För det som just du har kanske inte är så självklart att andra har - det är vad de tycker är orättvist. Jag tror att man - även jag - jämför för mycket med andra.

Rättvist orättvist - så tror jag att det är i de allra flesta av fallen. Men som sagt, det är ju min åsikt.

~*Milla*~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar