onsdag 9 maj 2012

Benny - den kluvna personligheten

Benny har en så kallad personlighetsklyvning. Varför jag vet det? Jo för när han är med mig pratar han -för mig- normalt, alltså ibland med lite ljusare röst (när han vill att jag hämtar/fixar något åt honom, när han är på knas-humör eller om han bara vill vara lite extra söt), ibland med dålig brytning på skånsk norska (han är väldigt dålig på dialekter), ibland sjunger han ut det han vill säga och ibland pratar han i sömnen. Det sistnämnda kräver i och för sig att han inte är vaken #underförstått. Men så händer det liksom någontin när han rensar skrivbordet från högen av pollen-snorpapper, fixar till datorn, sätter sig bekvämt och tar på sig headset:et. Han blir någon annan. Det märkst väldigt tydligt, för när han pratar med sina kompisar (i samband med spelandet dårå) så är hans röst aningen mörkare än annars, samtalen är nästan bara spel vilket kanske inte är så konstigt, och de dåliga skånsk-dialekterna är som bortblåsta, liksom resten av konstigheterna. Så pratar jag med honom, han stänger av micken så att den på andra sidan (icke Gud eller Jesus) inte hör, och så svarar han så där "konstigt" igen - så som han pratar med mig dvs. ljusare osv. På två sekunder startar han micken igen och "dov-Benny" är tillbaka - han med mörkare röst. Lite kul är det. Jag är så klart glad att han har ett speciellt sätt att prata med mig på, det blir lite mer speciellt då. Nu kanske jag ger er bilden av att han pratar som en bebis med mig och som en vuxen karakarl med andra och så är givetvis inte fallet.. inte alltid i alla fall ;) Vi har våra knasiga stunder där ingen skulle kunna känna igen någons av våra röster, och det gör mig glad. För det finns inga som är som vi, det finns bara en av oss (en av varje då alltså). Det är väl sött att han vill vara lite tuffare inför sina kompisar och visa sin hårda(re) sida - typiskt killar ;)

Så har Benny en personlighetsklyvning? "Den beskriver ett tillstånd där en enskild individ uppvisar distinkta multipla personligheter (kallade alteregon), där varje alterego har olika mönster vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning."- engligt wikipedia om personlighetsklyvning. Jag tycker det, det blir roligast så ;) (Kul det känns när svåra ord förekommer som man just nu läser om i skolan - man fattar ju och kan känna sig dubbelt så smart!)

Det var allt för idag. Hej hå.

~*Milla*~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar